2 فوریه 2022- مدیریت سطح قند خون نیاز به توجه شبانه روزی برای افراد مبتلا به دیابت دارد. یک رژیم غذایی سالم‌تر و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به آنها در مدیریت این بیماری کمک کند، اما بسیاری از مبتلایان به این عارضه همچنین نیاز به تزریق منظم انسولین- هورمون اصلی تنظیم‌کننده قند خون- در طول روز دارند. برای ارائه ی این دارو به روشی کمتر تهاجمی، محققان گزارشی را درACS Applied Bio Materials ، از یک نمونه اولیه از پچ پر شده با انسولین منتشر کردند که به راحتی به داخل گونه ی یک فرد می چسبد.

بر اساس گزارش انجمن دیابت آمریکا، تقریباً 6 میلیون آمریکایی از انسولین برای کمک به کنترل دیابت خود استفاده می کنند، یا به این دلیل که بدن آنها این هورمون  را نمی سازد(دیابت نوع 1) یا به انسولینی که تولید می کند (دیابت نوع 2) به خوبی پاسخ نمی دهد. افراد عمدتاً انسولین را با قلم یا سرنگ و یا از طریق پمپ‌های نیمه‌دائمی دریافت می کنند. این روش­ها تهاجمی و ناراحت کننده هستند، همچنین نیاز به دفع ایمن سوزن و شرایط استریل دارند و پسماندهایی با خطر زیستی ایجاد می کنند. محققان راه‌های دیگری را برای انتقال انسولین از طریق پوست، مانند لوسیون‌های ژل مانند، بررسی کرده‌اند. اما پوست به عنوان یک مانع بسیار خوب، سبب ورود بسیار آهسته ی داروها به داخل بدن می شود. در مقابل، غشای پوشاننده ی داخل دهان بسیار نازک است، و تقریباً یک چهارم ضخامت پوست را دارد که آن را به مکانی بالقوه برای ورود آسان داروها به جریان خون تبدیل می کند. بنابراین، دکترSabine Szunerits  و همکارانش می‌خواستند ببینند آیا ماده‌ای که قبلا ساخته بودند - یک پچ از فیبرهای پلیمری که با گرما فعال شده و دارو را آزاد می کند - می‌تواند به پوشش داخل گونه بچسبد و انسولین را به بدن تحویل دهد.

محققان ابتدا مربع‌های کوچکی از این پوشش نانوالیافی- ساخته شده از الیاف الکتروریسی شده ی پلی اکریلیک اسید، بتا سیکلودکسترین و اکسید گرافن احیا شده- را در محلول حاوی انسولین به مدت سه ساعت، خیس کردند. سپس این پچ‌های پر شده از انسولین را روی پوشش گونه‌ها و قرنیه ی خوک‌ها قرار دادند. حرارت دادن به پچ با لیزر مادون قرمز نزدیک، به مدت 10 دقیقه تا دمای 122 درجه فارنهایت، نانوالیاف را فعال کرده و انسولین را چندین برابر سریعتر از پوست در هر دو نوع غشا آزاد کرد. علاوه بر این، محققان این پچ­ها را در داخل گونه‌های سه خوک وابسته به انسولین قرار دادند. پوشش گونه ها هیچ گونه تحریک یا تغییر بصری ناشی از گرمای لیزر را نشان ندادند. به محض فعال شدن این ماده، سطح قند خون خوک ها کاهش یافت. به طور همزمان، سطح انسولین پلاسمای حیوانات افزایش یافت، که به گفته محققان، اثبات این مفهوم است که این پلتفرم اولیه در وارد کردن انسولین به جریان خون کارآمد است. در نهایت، شش انسان داوطلب یک نسخه ی پلاسبو از پچ را در داخل گونه های خود قرار دادند و گفتند که در طی یک دوره دو ساعته احساس ناراحتی نکردند. محققان می گویند گام بعدی آنها انجام مطالعات پیش بالینی بیشتر از نمونه اولیه بر روی مدل های حیوانی است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-insulin-loaded-patch-person-cheek.html